Slecht jaar voor champagne in supermarkten
De gegevens over de verkoop van mousserende wijnen in Franse supermarkten in 2024 zijn gepubliceerd. Champagne krimpt in volume en waarde. Prosecco boekt vooraf.
Champagne Daling
We hebben het gehoord: champagne is niet langer een feest in supermarkten. We hadden er nooit aan gedacht dat het zo zou komen. In 2022 daalde de omzet met 16% in volume en 21% in waarde vergeleken met 2020. Deze cijfers komen uit de jaarlijkse balans van de verkoop van mousserende wijn in sup
Oorzaken van de Daling
Volgens de openbare instelling is de sterke daling te fundamenteel aan de Egalim-wet. Ook de stijging van de champagneprijs speelt een rol. Frankrijk Agri-Mer bewijst dit met cijfers: een daling van 28% in verkochte volumes tijdens promoties. Maar tegelijkertijd stijgt de verkoop van private label champagne (+3,7% in volume, +4,1% in waarde). Private label champagne is goedkoper dan grote merken, met een gemiddelde prijs van €15,45 per fles.
Verkoop Gesloten Tanks
De verkoop van gesloten tanks daalde gelijk (-6% in volume, -4% in waarde). Maar daarentegen blijven de verkopen van mousserende AOC’s stabiel. Buitenlandse mousserende wijnen nemen zelfs toe (+5% in volume, +7% in waarde).
Prosecco Stijging
Maar er wordt een stijging van 20% voor prosecco gemeld. Bovenal is deze toename is uitsluitend te danken aan de sterke groei van proseccoverkoop (volume en waarde +20% ten opzichte van 2023). Deze Italiaanse mousserende wijn vertegenwoordigt nu 43% in volume en 50% in waarde van de buitenlandse mousserende wijnverkoop, zegt France Agri-Mer. Ondertussen blijft de cava-verkoop
Algemene Markt
Gedreven door de daling van champagne daalde de hele mousserende wijnmarkt met 6% in volume en 13% in waarde