Zojuist zijn de eerste gegevens gepubliceerd over de verkoop van mousserende wijnen in Franse supermarkten in 2019. Champagne krimpt in volume en in waarde. Prosecco gaat vooruit.

We wisten het: champagne is niet langer een feest in de supermarkten. Maar we hadden nooit gedacht dat het op dit punt was. In 2019 daalde de omzet met 16% in volume en 21% in waarde in vergelijking met 2018, volgens de eerste cijfers in de jaarlijkse balans van de verkoop van mousserende wijn in de supermarkten.

Volgens de openbare instelling is deze sterke daling het gevolg van de Egalim-wet, die promoties strikt regelt, maar ook van de stijging van de prijs van de bruisende appellatie. France AgriMer heeft hiervan het bewijs: de daling van de verkochte volumes met 28% tijdens promotionele activiteiten en de toename van de verkoop van champagne onder private label (+ 3,7% in volume, + 4,1% in waarde), minder duur dan grote merken (met een gemiddelde prijs van € 15,45 / col).

De verkoop van gesloten tanks daalde ook (-6% in volume, -4% in waarde). Omgekeerd zijn die van mousserende AOC’s stabiel en die van buitenlandse mousserende wijnen nemen toe (+ 5%, + 7%).

“+ 20% voor prosecco”

“Deze stijging wordt uitsluitend veroorzaakt door de zeer sterke toename van de verkoop van prosecco (volume en waarde + 20% versus 2018). Deze Italiaanse mousserende wijn weegt nu 43% in volume en 50% in waarde van de verkoop van buitenlandse mousserende wijnen , ” zegt France AgriMer. Tegelijkertijd is de cava-verkoop stabiel.

Gedreven door champagne daalde de hele mousserende wijnmarkt met 6% in volume en 13% in waarde.