Druivenranken hebben het niet makkelijk in de grote turbulente wijnwereld.

Kou en hitte moeten ze doorstaan en hebben ze dit alles overleefd dan moeten ze ook nog eens mooie druiven voortbrengen om daar nog mooiere wijnen van te maken.

Bosbranden, sneeuwstormen, extreme regenval, hagel, alles moeten deze druivenranken doorstaan. Normaal gesproken hebben ze van dit alles geen of weinig last. De grootste dreiging is er als de druiven geoogst zijn of net voor de oogst.

Hagel tijdens of net voor de oogst is voor deze kleine druifjes een groot probleem om mooie wijnen voort te brengen. De grootste problemen voor de wijn begint eigenlijk pas als die gebotteld is en niet vóór de oogst. Iedereen probeert een mooi plekje voor zijn wijnen te vinden om ze te laten rusten. Niet te koud en ook niet te warm en met de juiste vochtigheidsgraad en zeker moet je het zonlicht mijden. Alles doen om het dierbare en kostbare vocht te koesteren. De een koopt een huis met een mooie wijnkelder en de ander koopt een klimaatkast. Voor de minder kritische of minder bedeelde wijnliefhebber is er altijd nog het trapgat of in de kruipruimte onder het huis. In de meest extreme gevallen ligt het in de kamer naast de open haard, maar dat is natuurlijk helemaal ‘not done’.
Heb je er wel eens bij stilgestaan als je in je favoriete wijnwinkel staat dat deze flessen wijn al heel veel te lijden hebben gehad? Hebben deze arme flessen in de vrieskou moeten staan of in extreme hitte? Ga je wel eens wijn kopen in de winter? De wijnen moeten de koude auto in en deze helse rit overleven. Misschien laat je de wijnen wel eens in de koude garage staan van -6 graden Celsius? Zal dat goed zijn voor die kleine glazen donkergroene schatjes die je bezit?

Wijnhandelaren en detaillisten

Het wordt nog extremer. De handelaren moeten hun wijnen ergens op slaan of onder brengen. Zetten ze die wijnen dan in een temperatuur geregelde ruimte, speciaal op temperatuur gebracht voor de wijn met de juiste vochtigheidsgraad? Nee, dat zal echt niet zo zijn. In dit geval heb ik het alleen over de kou. In extreme gevallen, in loodsen in Spanje, Italië en talloze andere warme landen of klimaten staan (vaak op hun kop) die wijnen ook te wachten om vervoerd te worden. Langzaam gaan deze wijnen hun kookpunt bereiken en jij maar hopen dat je dit soort wijnen niet in je kelder of andere gereserveerde ruimte hebt liggen.
Gelukkig krijgen wij hier in Nederland, de wijnen meestal aangevoerd via vrachtwagens, in deze vrachtruimtes wordt het niet zo extreem warm en deze vrachtwagens gaan in ieder geval naar ons koele klimaat toe.
Erger wordt het als een wijn met de boot wordt vervoerd, extreme en lange hete temperaturen liggen dan in het verschiet.

De wijnreis per boot of vliegtuig

In het algemeen bevriezen wijnen niet onder de 0 graden Celsius. Wijn bestaat voor 86 procent uit water en voor het overige percentage uit ethanol. Ethanol bevriest pas bij -114 Graden Celsius. Bij te warme temperaturen is het ook niet zo problematisch. Witte wijnen worden tijdens de wijnbereiding opzettelijk gekoeld tot 0 graden Celsius. Dit is om het wijnsteenzuur te laten kristalliseren en die vallen dan op de bodem van de tank, dit staat bekend als koude stabilisatie.

Bij temperaturen van -7 graden Celsius kan rode wijn troebel en modderig worden. Rode wijn ondergaat geen koude stabilisatie. Wel kan er kristallisatie plaatsvinden en tannines of andere polyfenolen kunnen wat wijzigen en de wijn kan een leeftijdsverandering krijgen.

Hoe zal het zijn als witte wijn op een schip ligt te wachten en heerlijk ligt te zonnen. Lekker wachten tot deze juweeltjes naar de andere kant van de wereld gaan. Wat denk je van de laadruimte van zo’n schip. Deze extreme hitte zal de wijnflessen geen goed doen. In zo’n vrachtruim kan de gemiddelde temperatuur van wel oplopen tot 50 graden Celsius. Dat zal deze wijn ook geen goed doen.